sobota, 8 maja 2021


 Z historii angielskich klubów.

zdjęcie; grafika googla

Scunthorpe United

 

zdjęcie; pinteres co uk
Dla większości osób klub, o którego istnieniu nie mieli dotąd zielonego pojęcia. Z mojej natomiast strony jeden z pierwszych a już zwłaszcza w Anglii o których istnieniu wiedziałem. Wszystko to spowodowane było przez Kevina Keegana najsłynniejszego zawodnika jaki grał w Scunthorpe. W czasach gdy ja zaczynałem interesować się piłką nożną Keegan był już graczem Liverpoolu i tak śledząc jego karierę dowiedziałem się o tym klubie. Jednak w pełni rozumiem fakt, iż jest on raczej nieznany dla fanów piłki nożnej.

 W pewien sposób wynika to z tego, iż nie mają specjalnych osiągnięć nawet w tych rozgrywkach dla drużyn z niższych poziomów ligowych w Anglii. Szukając informacji o sukcesach klubu rozpocząłem od strony klubowej i muszę przyznać, iż doznałem pewnego szoku. Mianowicie odkryłem rozgrywki, o których istnieniu nie miałem zielonego pojęcia a które w 2008 roku zakończyły się sukcesem Scunthorpe a zwycięstwo to dla włodarzy klubu było na tyle istotne, że zdecydowano się na zamieszczenie tej informacji na oficjalnej stronie klubowej w dziale osiągnięcia. Ponieważ tak jak wspominałem nazwa San-An Cup stanowiła dla mnie całkowitą nowość postanowiłem iść tym tropem i dowiedzieć się czegoś o pucharze o którym nie miałem dotychczas żadnego pojęcia.

zdjęcie; scunthorpe co uk

W dzisiejszych czasach poszukiwania informacji nie zajmują dużo czasu jednak to co się dowiedziałem wprawiło mnie w pewne zdumienie. Mianowicie pod tą dziwną nazwą San-An Cup ukrywa się turniej zorganizowany latem 2006 roku na Ibizie w którym wzięły udział drużyny Scunthorpe, Stockport County, Carlise i lokalny klub UE San Antonio. Jak wielka musi być tęsknota za sukcesami w Scunthorpe, iż na listę osiągnięć wpisuje się zwycięstwa w takim turnieju?

zdjęcie; footballshirtculture com

Dla dziejów klubu niezwykle istotnym rokiem był rok 1950, wtedy to w drodze głosowania zostaje wybrany do Fotball League i zacznie grę w zawodowej lidze. Zdarzenie to doprowadziło do dwóch istotnych zmian w funkcjonowaniu klubu, pierwszą była zmiana przydomka. Niby mało ważna sprawa ale tylko dla osób z zewnątrz dla kibiców danej drużyny jest to  niezwykle istotna kwestia. Tym sposobem „The Nuts” przekształciły się w groźnie brzmiących „The Iron” w końcu rywali trzeba czymś straszyć a jak nie ma zbytnio boiskowych argumentów to choć groźnie brzmiący przydomek się przyda. Drugim następstwem przyjęcia do ligi była zmiana nazwy klubu a konkretnie odrzucenie drugiego jej członu Lindsey United. Patrząc obiektywnie nazwa Scunthorpe United & Lindsey United była trochę dziwna.

zdjęcie; meetingsclub com
Przyglądając się dziejom „The Iron” można również dostrzec pewną charakterystyczną kwestię dla futbolu na Wyspach w XX wieku. Mianowicie po tym jak stał się sportem zawodowym, przeszedł dwie rewolucje „technologiczne”, pierwszą były nowe stadiony czy też trybuny budowane zwłaszcza w pierwszej połowie XX wieku, drugą instalowanie sztucznego oświetlenia w latach 50-tych i na początku 60-tych. Po czym pod tym względem zapadł w letarg. Pomiędzy rokiem 1950 a 1988 nie oddano w Anglii do użytku żadnego nowego stadionu! Tutaj na arenę wkracza nasz dzisiejszy bohater, który właśnie w 1988 przeniósł się z używanego od swojego początku obiektu Old Showground na nowy wtedy Glanford Park. 35 lat bez ani jednego nowego obiektu pokazuje jak ogromna zapaść w tej dziedzinie nastąpiła na Wyspach.

W piłce nożnej a już zwłaszcza komentatorom znane jest pojęcie ulubionego rywala. W przypadku Scunthorpe nabiera ono dość ciekawego kształtu. Mianowicie rekordowe zwycięstwo w pucharach odnieśli piłkarze The Nuts 9 października 1921 roku w pierwszej rundzie Pucharu Anglii pokonując 9:0 graczy Hull Holderness. Obie drużyny miały okazję do ponownego spotkania w rundzie eliminacyjnej puchary 18 września 1926 roku, wtedy to piłkarze Scunthorpe pobili swój wcześniejszy rekord wygrywając 10:0. Trzeba przyznać, iż generalnie w tamtym sezonie 1926-27 byli w znakomitej dyspozycji pierwszy raz w swoich dziejach wygrali Middland League ustanawiając niejako po drodze kolejny rekord strzelecki pokonując również 10:0 w meczu ligowym zespół Sutton Town. Te dwa zwycięstwa do dzisiaj są najwyższymi wiktoriami w dziejach klubu.

 O najsłynniejszym piłkarzy Scunthorp pisałem na początku tutaj jeszcze chciałbym poświęcić uwagę jednej postaci. Frank Soo w sezonie 1959-1960 pełnił on funkcję trenera klubu. Nie ma w tym może nic niezwykłego co więcej patrząc na historię samego Scunthorpe znajdziemy bardziej zasłużonych trenerów, choćby Law czy Adkins jednak patrząc na cały futbol w Anglii Soo był postacią historyczną. Pierwszy trener chińskiego pochodzenia w Anglii i choć jego trenerska kariera nie trwała w Scunthorpe zbyt długo bo przecież tylko niespełna rok to przeszedł on do historii piłki na wyspach.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Półka z płytami

  Eagles „The Long Run” Electra/Asylum Records 1979 W omówieniu zamieszczonym w jedynym jeszcze istniejącym rockowym piśmie w Polsce a...